The Dark Side of Sponsoring

Schermafbeelding 2014-11-18 om 11.24.22

11 nov The Dark Side of Sponsoring

Vrouwen zijn bizarre wezens en vaak onmogelijk te behagen als consument. Dus ik kan wel betogen dat vrouwen een ‘multibillion dollar opportunity’ zijn, maar ze effectief bereiken,  is een heel ander en complexer hoofdstuk. Neem het volgende gegeven. Mijn eerste auto heette Shakira, een pittige Seat met een voluptueus achterste, een onmiskenbare ‘latina’ met wie ik gezusterlijk de straten onveilig maakte. En nee ik ben geen uitzondering, mijn beste vriendinnen rijden respectievelijk Benny, Georny en Sletje. Een van de meest typerende eigenschappen van vrouwen* is dat ze moeilijker dan mannen zich kunnen verdiepen in “dingen” en een sterke voorkeur koesteren voor het bouwen van menselijke relaties zelfs als het een stalen constructie betreft. Nature of nurture, who knows, maar in de sponsoring en marketing wereld kun je het maar beter weten. De beweging dat merken en events veranderen van statische dingen met USP’s, naar interactieve persoonlijkheden, is voor de vrouwelijke consument dan ook een uiterst comfortabele ontwikkeling. We vergeten daarbij alleen  één ding, namelijk dat echte mensen geen perfecte, 24/7 happy, onfeilbare wezens zijn . Niets zo irritant als mensen met een vastgeniette glimlach, met perfecte afgerichte kinderen, een nimmer aflatende stroom aan succesverhalen en een huiskamer die 6 keer per jaar gefotografeerd wordt door de VT-wonen.  Van dit soort personen wordt ik  zenuwachtig, onzeker en licht agressief, laat staan dat ik in staat ben om een vriendschappelijke relatie met ze op te bouwen. En zo werkt dat ook met merken. Of het nu gaat om koffie, computers of events, een merk moet iets menselijks hebben: een donkere kant, iets onhandigs, een neurotisch trekje. Daar kan ik wat mee, dat voelt echt.   Communiceren rondom je merk of je event, dient dus in lichte mate gelardeerd te zijn met flaters, onzekerheden, bezorgdheden en af en toe een spelfout. Brene Brown oreert in haar hartverwarmende TED talk, dat kwetsbaarheid het krachtigste wapen is van het menselijke karakter. Ok zijn met je schaduwkant  en dat durven laten zien leidt tot krachtige personen die alom gewaardeerd worden.  In sponsoring gaat het dus niet alleen om feelgood events en campagnes. Consumenten geloven in merken die de zwaardere thema’s kunnen benoemen en ook kiezen voor sponsoring in die hoek, of het nu gaat om eenzaamheid, burenruzie of een hardnekkige snoepverslaving. Er is een  serieuze markt om de donkere kamers van de mensheid commercieel te ontginnen.   Dus de volgende meeting neem eens de tijd voor de virtuele schaduweigenschappen waar je merk, je bedrijf  of je sponsor event over beschikt. Wees eerlijk en kwetsbaar en je zult zien dat het verwoorden van deze dualiteit nieuwe inspiratie oplevert. Kun je daarna weer Pharell over de afdeling laten schallen en je social media laden met positive vibes. Geen pieken zonder dalen, en zo is het want merken zijn net mensen, ehh vrouwen.   *) statische kanttekening: nee natuurlijk niet alle vrouwen, maar gemiddeld meer vrouwen dan mannen

No Comments

Post A Comment


+ 9 = veertien