5 Redenen om in de rij te liggen voor W.I.M

mijn wim

20 apr 5 Redenen om in de rij te liggen voor W.I.M

Mijn vader was een man met een charisma dat reikte van Deventer tot Amsterdam, hij had de looks van Hannibal uit The A-team[1] en de charme van zijn compaan Face. Hij was salesmanager in de houthandel, een baan die hem op het lijf was geschreven. Iedere ochtend vertrok hij, compleet afgestyled en welriekend naar ‘Van Gils’ om zijn relaties te bezoeken. Als ik mijn ogen dichtdoe voel en ruik ik nog zijn afscheidskus in de ochtend. Hij prentte mij in altijd te gaan voor de job met de meeste uitdaging en hij liet mij zien dat je door te stralen mensen en doelen aan je kunt binden. Brood van Menno zou verbleken bij zijn stokbrood en zijn appeltaart had een omfiets recensie gekregen anno 2015. Mijn vader heette Wim en het is komende week al weer negen jaar geleden dat we hem zijn verloren. Wat voelde het daarom goed, als een ode aan mijn Wim, om deze week een nieuwe W.I.M. te lanceren: Women in Marketing. Een nieuwe netwerkgroep bij NIMA.

“Is dat nou nog nodig, zo’n meisjes netwerk?” werd mij meermalen op licht spottende toon gevraagd de afgelopen weken. Jammer genoeg wel, want uiteindelijk is het veel gezelliger om met zijn allen, man en vrouw, bier te drinken. Maar we hebbenog even een klusje te klaren, dus voor eens en altijd op een rijtje waarom W.I.M een must is:

1) Neem nu de uitreiking van de Dutch Marketing Awards. Het was een top feestje, met “tout le monde” uit marketingland, een zandtovenaar en een Q-music DJ. Maar in complete verbijstering heb ik het prijzentafereel zitten aanschouwen. Het ere-podium werd namelijk gedomineerd door mannelijke marketeers. Tussen de genomineerden voor Marketeer of the Year was zelfs niet één vrouw terug te vinden. Dat is toch bizar als je je bedenkt dat marketing bij uitstek een vrouwenvak is? Overduidelijk hebben wij meisjes nog een slag te slaan als het gaat om onszelf en onze marketing prestaties in spotlights te zetten. Een functie die W.I.M oppakt door vrouwen uit het vak te laten vertellen over hun insights, hun flaters en hun successen.

2) Mag ik je eens eerlijk vragen? Heb jij je de afgelopen jaren wel eens het gevoel gehad dat je ‘one the guys’ bent geworden? Veel vrouwen die ik ken uit het marketingvak, zeker als ze hoog op de corporate of advertising ladder zijn geklommen, hebben zich gespecialiseerd in een He-man versie van zichzelf. Ik kan het weten, want ik kon er zelf ook wat van: schunnige grappen maken, op een gelijk tempo bier consumeren (slecht idee overigens), bikkelhard zijn, target-blindheid, zijn een paar symptomen. Een deel daarvan is niet slecht, maar jezelf of eigenlijk je vrouwelijkheid compleet verliezen omdat je je aanpast aan de maatstaven van een organisatie kunnen je nasty bijwerkingen opleveren zoals : overtollig haargroei (serieus bewezen!), en in slechte gevallen een mega burn-out. Diversiteit bloeit niet door vrouwen aan de top, maar door vrouwen die hun vrouwelijkheid inzetten in plaats van te verbergen.

3) Wij leven in de feminine future, in een economie waar de vrouw het voor het zeggen heeft, maar diezelfde vrouwelijke consument blijft zich kritisch uitlaten over merken en marketeers. Om toch de business opportunity van de Evanomie volledig te kunnen benutten kan het wel degelijk in je voordeel werken om je XX-chromosomen mee te nemen naar kantoor en te bundelen in een marketing netwerk.

4) En last but not least is het helaas een feit dat de leden van NIMA geen representatieve afspiegeling zijn van het marketingvak. 70% van alle leden is man. Dat doen ze goed, een beroepsvereniging draagt bij aan een leven lang leren, contacten buiten je sector en een carrière benchmark die je verder helpt. Lid zijn van een beroepsvereniging is geen hobby die gemakshalve een decennium niet uitoefent, maar onderdeel van een professional lifestyle. W.I.M is daarom de rode loper voor nieuwe vrouwelijke leden, een uitnodiging om up te graden naar business class.

 

Op 15 april vond de kick-off van W.I.M. plaats in het hot en happening WeWork, oprechte sprekers repten over over Goodiebags, ondernemerschap, K3 marketing, Jort Kelder, Personal branding, PR, inbound perspectief, en deuren in het Rijksmuseum. De gesprekken gingen over: buiten je comfort zone gaan en de kracht van het doen. Voor mij persoonlijk was deze W.I.M, een ode aan mijn papa Wim, dus een groot dankjewel aan al die stralende vrouwen die er waren. Een klein berichtje op Facebook, was genoeg voor zeventig aanmeldingen en ondanks het warme weer was het een volle zaal. Dus als je het me nog een keer vraagt: “Is dat nou wel nodig zo’n meisjes netwerk?”, dan antwoord ik je als marketeer: “Ja want er is een enorme grote behoefte aan!”

[1] als je geboren bent na 1980, dan moet je het toch eens bekijken, dit is namelijk het TV-referentie kader van de gemiddelde 40 plusser

2 Comments
  • Brenda Serree
    Posted at 14:56h, 20 april Beantwoorden

    Ik mocht onverwachts getuige zijn van de W.I.M. lancering en het was een waar feestje. Het verhaal erachter van je vader is natuurlijk helemaal bijzonder. Goed dat je deze netwerkclub leven in hebt geblazen, Mabel! Groetjes, Brenda | Dtp Diva

  • Fabienne van Dillen
    Posted at 19:19h, 20 april Beantwoorden

    So proud of you! Prachtige blog en een nog mooier initiatief W.I.M. Waar kan ik me aanmelden?

Post A Comment


2 + = tien